ADO Icarus wil nog betere levenskwaliteit voor cliënten dankzij uniek ‘budget andere zorgnoden’


ADO Icarus ziet de hervormingen in de gehandicaptensector als een kans om haar cliënten een nog betere levenskwaliteit te bieden. De vzw heeft haar aanbod aangepast. Voor cliënten die gebruik maken van de 24/24u-permanentie (voormalige ADL-assistentie) betekent dit dat niet langer al hun financiële ondersteuning naar deze woonvorm gaat. Bedoeling is dat zo’n 15 procent overblijft (dit noemen we het ‘budget andere zorgnoden’). Dat geld kan gebruikt worden voor andere vormen van ondersteuning of assistentie, zoals ondersteuning buitenshuis, een poetshulp, enz.

Alex Verheyden, adjunct algemeen directeur (foto): “De persoonsvolgende financiering kadert in een gehele beweging van de sector van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde werking. Als organisatie gaan we helemaal mee in deze omschakeling. Ons doel is meer levenskwaliteit te kunnen bieden. We stellen al jaren vast dat het aanbod van ADL-assistentie (nu 24/24u-permanentie) alléén niet voldoende tegemoet komt aan de vragen van gebruikers. Mensen hebben nood aan ondersteuning buitenhuis, ondersteuning op afspraak, psycho-sociale ondersteuning, enz… Daar was binnen de oude vorm geen ruimte voor. Als organisatie willen we inspelen op deze noden door ons aanbod te wijzigen en diverser te maken.”

Speelt het mee dat gebruikers plots ‘klanten’ worden, die kunnen gaan ‘shoppen’?

“Natuurlijk. De gebruikers hebben de PVB-middelen (PVB staat voor persoonsvolgend budget) in handen. Als we een product ontwikkelen dat niemand wil, riskeren we op termijn om de zaak te moeten sluiten. Je kan het budget andere zorgnoden dus ook bekijken als een kwestie van innoveren om te overleven. We zouden natuurlijk ook niks kunnen doen en alles bij het oude houden. Maar wij denken liever pro-actief.”

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over de cliënten die beroep doen op de 24/24u-permanentie?

“Inderdaad. Elke woning beschikt over een automatische deuropeners, drempelvrije toegang, een aangepaste badkamer en keuken, en tal van andere aanpassingen. De woningen beschikken minimaal over twee slaapkamers. Via een oproepsysteem kan men steeds beroep doen op permanentie voor taken van het dagelijkse leven.”

Hoe gaat dat allemaal concreet in z’n werk, hoe weet een cliënt hoeveel hij zal moeten betalen voor de 24/24u-permanentie bijvoorbeeld?

“Elke zorgvrager komt terecht bij een regiomanager. Op basis van de hoogte van het PVB wordt bepaald hoeveel men moet bijdragen voor permanentie. Deze bijdrage is dus geen vast bedrag, maar afhankelijk van de budgethoogte, die op z’n beurt weer afhangt van de zorgzwaarte. Personen met een hoger budget dragen meer bij, en andersom. Zowat 80-85% van het PVB wordt als bijdrage aan de permanentie ingezet. Daarna heeft elke budgethouder een restbedrag of ‘budget andere zorgnoden’. Dit bedrag kan men dan zelf gebruiken voor andere zorgnoden. We zijn hierin redelijk uniek.”

Kunnen de cliënten ook hiervoor bij ADO Icarus terecht?

“Ja. ADO Icarus heeft zelf ook een uitgebreid aanbod en zal nagaan of dit aansluit bij de vragen van de budgethouder. Wij hopen uiteraard dat onze cliënten zoveel mogelijk gebruik maken van ons aanbod. Het staat hen echter vrij om hun budget andere zorgnoden elders in te zetten. Bij ons kunnen mensen naast de permanentie ook beroep doen op ondersteuning op afspraak (te vergelijken met PAB-assistentie), psycho-sociale ondersteuning, dienstencheques, vrijwilligerswerk, enz. De regiomanager bespreekt telkens met de budgethouder welke mogelijkheden er zijn.”

Hieronder volgt een voorbeeld van hoe budgethouders hun PVB kunnen inzetten.

De budgethouder in dit voorbeeld heeft een PVB van 42,81 punten.

  • Aansluiten op 24/24u permanentie: 36,5 punten

  • Budget andere zorgnoden: 6,31 punten

  • De gebruiker zet het budget andere zorgnoden in binnen ADO Icarus:

  • 4u per 14 dagen (of één volledige dag per maand) voor ondersteuning op afspraak of ondersteuning op verplaatsing. Deze ondersteuning wordt verleend door een poule van assistenten. Op deze dag gaat een assistent bijvoorbeeld een ganse dag shoppen met een gebruiker.

  • Inzet van dienstencheques met het PVB. ADO Icarus beschikt over een dienstenchequeorganisatie en biedt met het nog resterende bedrag (na permanentie en na één dag ondersteuning op afspraak per maand), nog 3u dienstencheques per week aan.

  • Een andere manier op het budget andere zorgnoden van 6,31 punten in te zetten:

  • 3u per week ondersteuning op afspraak

Voor een concrete offerte kan je terecht bij onze regiomanagers. Een overzicht met de locaties van onze diensten en alle contactgegevens vind je op onze website (www.ado-icarus.be/contact).

In de kijker
Recente berichten
Archief
Zoeken op trefwoord
 
Volg ons
  • Facebook Basic Square